2 Ingen gräshoppa i gräset Ledarrecensioner
5 Ond vind Den bästa gamla detektivet
6 Den femte sömnlösa Intrigerande tomt
7 Giftmask Den bästa historiska
8 newsboy Den mest utsända atmosfären
9 Tystnad på den gamla kyrkogården Bästa mystiska
10 Rose och cross Ovanlig blandning av stilar

Detektiv är en ganska ung genre i litteraturen, såväl som bio, vars kärna ligger i den fortsatta utredningen av brott för att ta reda på vem som bakom allt detta, dess mål och motiv. Läsaren har möjlighet att utveckla flexibiliteten i tänkande och observation, deras deduktiva och analytiska data. Boris Akunin, Elena Mikhalkova, Tatyana Ustinova och andra lika begåvade författare står bakom främjandet av detektiv i den ryska kulturen idag.

Detektiverna klassificeras enligt följande stilar:

• Psykologisk (avslöjande av brott i processen att studera karaktärerna och psyko);
  • Historiska (händelser förekommer i det förflutna eller i centrum av uppmärksamhet av händelser under de senaste åren);
  • Fantastiskt (tecken kan ha magiska förmågor, rörelse i tillfälliga utrymmen är möjligt);
  • Ironic (arbetet innehåller humor och vittnesmål);
  • Extremt (snabbt utvecklande tomt, hållande i spänning);
  • Stängt (handlingar sker i ett stängt utrymme där det finns en grupp människor och bland dem en brottsling).

Vi har skapat en ranking av de bästa ryska detektiverna av olika stilistik som har blivit ledare i litterära resurser.

Topp 10 bästa ryska detektiv

10 Rose och cross

Ovanlig blandning av stilar
Författaren: Eleonora Pakhomova
Betyg (2018): 4.1

Rosen och korset är debutboken av ryska författaren Eleonora Pakhomova. Denna detektivhistoria är en ovanlig blandning av realism, psykologi, mysticism, gotisk. Händelser förekommer i vår tid. Den berömda psykoterapeuten är död i hans kontor. Allt pekar på rituellt mord. Major Ivan Zamyatin och psykoterapeut, Ph.D., expert på ockulten, Miroslav Pogodin, tar upp ärendet.

Någon begår rituella mord på layouten av Tarot-korten: "High Priestess", "Hierophant", "Fool". Sökandet efter mördaren leder dem till en av Moskvas sekter. Vad ligger bakom serien av fruktansvärda mord? Varje karaktär drar uppmärksamhet, var och en upplever djupt trauma på sin egen väg. Någon bryter, någon blir bättre, och någon blir galen. I recensionerna skriver de att finalen är förutsägbar, men att läsa en detektivhistoria blir inte mindre intressant.

9 Tystnad på den gamla kyrkogården

Bästa mystiska
Författaren: Natalia Timoshenko, Elena Obukhov
Betyg (2018): 4.3

Den mystiska detektiven, författad av unga författare Elena Obukhova och Natalia Timosjenko, har redan lyckats komma in i betyg av de bästa ryska mystiska detektiven. Åtgärden äger rum i vår tid i St Petersburg. På den gamla lutherska kyrkogården bestämde sig två vänner för att ta bilder av gravstenarna, men ingången till territoriet var stängd, så du var tvungen att hitta en annan. Hitta ingången, bestämde de sig för att gå i tystnaden på den gamla kyrkogården. Men förutom dem var det fortfarande någon som vandrade runt. Han gick bakom dem, andade dem på baksidan av huvudet, rörde på håret. Från promenaden gick inte tjejerna tillbaka, de var för alltid kvar på kyrkogården.

Någon dödar tjejerna på kyrkogården och börjar sedan skicka meddelanden till levande kära. Offren finns i en viss position, i speciella drag, med en identisk tatuering på näsan. Kanske det här rituella mordet? Lovers of detectives säger att läsa en bok är ett stort nöje, eftersom det är svårt att förstå vem som står bakom allt.

8 newsboy

Den mest utsända atmosfären
Författare: Alexander Molchanov
Betyg (2018): 4.4

Boken är djupt genomsyrd av 90-talets atmosfär, så läsaren, som inte är bekant med den här tiden, är fulländad av denna "dashing" humör. Författaren beskriver skickligt atmosfären av förtvivlan och besvikelse. Åtgärden äger rum 1996. I en liten nordlig by försvann skolmusslan mystiskt. En journalist från en regional tidning gör en journalistisk utredning för att få information om denna mystiska händelse, under vilken han upptäcker en hel värld med egna gåtor och hemligheter.

Varje invånare i byn har något att dölja och de är redo att gå i stora längder så att sanningen inte öppnas. Allt kretsar kring skolgångens försvinnande, som inte försvann alls. Denna händelse, som genom dominansprincipen, undergräver fullständigt det känsliga balansen mellan lokalbefolkningen. Enligt recensioner av läsare av litterära forum håller detektivets plot ständigt spänning; De noterar att arbetet är enkelt och intressant att läsa.

7 Giftmask

Den bästa historiska
Författaren: Valeria Verbinina
Betyg (2018): 4.5

"The Poisoned Mask" - Detektiv Valeria Verbinina om den bespredenta kvinnan. Boken är skriven i genre av historisk detektiv. Huvudpersonen Amalia Tamarina är en ung flicka, 17 år gammal. Hennes far dog av konsumtion, så hon är tvungen att återvända från Frankrike till Ryssland. Hemma möts hon av en högmodig mor och farbror-överlevande. Det finns inga pengar i familjen, så en fader av en fader, en rik köpman, skyddade dem tillfälligt. Men för hennes tre extra munnar är en tung börda, så hennes huvudsyfte är att lyckas gifta sig med Amalia, men Amalia vill inte ens tänka på det.

En dag går Amalia till sin väns land och hon börjar ett mordförsök. En, andra, tredje ... Tecken, atmosfären i dessa tider är helt skrivna i boken. Enligt recensioner på litterära forum tog detektivet de ledande platserna i rankningen av de bästa moderna ryska detektiverna, bokälskare läste den i ett andetag.

6 Den femte sömnlösa

Intrigerande tomt
Inlagd av: Albina Nouri
Betyg (2018): 4.5

"The Fiveth Sleeper" är ett verk av den ryska författaren Albina Nuri, som gillar att lägga till mystiker. Nyårsafton, ett mysigt hus, en familj som samlades i det, och ingenting förutsätter problem. Fyra hjältar - Rosa, med ett misslyckat personligt liv, hennes konstiga mor, för evigt läser moral, hennes farfar är en underrated skribent och poet, och hans stygga och stolta syster är husens älskarinna. Varje kapitel är skrivet på uppdrag av en av dem.

Plötsligt, klockan sex på kvällen började skrämmande saker hända. Varje familjemedlem upplever sin egen rädsla utan att berätta någonting någonting. De håller vred mot varandra, men när händelser upphör att förklaras börjar karaktärerna att konvergera. Det verkar som om det finns någon annan i huset ... Enligt recensionerna är den mest imponerande delen i boken berättelsen om Rosa mor. Boken läses snabbt tack vare den enkla stavelsen.

5 Ond vind

Den bästa gamla detektivet
Författare: Arkady Adamov
Betyg (2018): 4.6

Romanen "Evil Wind", skriven av den berömda författaren Arkady Adamov 1970, anses vara en klassiker av den ryska detektiva genren. Händelser utvecklas i sovjetiska Moskva och Odessa. Vitaly Losev, inspektör av COUNTER, undersöker en serie hotellstöld och mord i Moskva. Under undersökningen visade det sig att kriminella gruppen var engagerad i stöld och spekulation i stor skala: från byggmaterial till kvinnokläder.

Här är en komplett detektiv uppsättning: övervakning, jakt, slagsmål, analytiskt arbete. Varje karaktär med egen karaktär, med sina egna problem, med sin inställning till livet, till jobbet. Författaren captivates läsaren med en rik linje av plotutveckling och en mycket intressant utredning. I många decennier, enligt läsarnas recensioner, ingår boken i rankningen av 20-talets bästa ryska detektiv.

4 Fox spåra på stenarna

Mest förvirrande
Författaren: Elena Mikhalkov
Betyg (2018): 4.7

Detektiv "Spårets spår på stenarna" Elena Mikhalkova publicerades 2018 och har redan lyckats vinna ryska läsares kärlek.Vi måste spåra utredningen av det extremt komplicerade fallet av de privata utredarna Sergey Babkin och Makar Ilyushin. Historien börjar oväntat: mördaren anlitar Babkin och Ilyushin för att leta efter liket. Men var det någon mördare och offer? Kanske den här inflammerade fantasin?

Bokens handlingar äger rum i en liten by för ett dussin hus - Kamyshovka. Personernas karaktärer är mycket väl uppenbarade. Alla olyckor i byn är kopplade till den illaluktade elden som inträffade 1991, som en följd av vilken en person dog, den andra gick i fängelse. Lokal har något att dölja. Det är inte lätt, för varje av detektiverna har sin egen syn på vad som händer, argumenterar de ofta. Kommer Babkin och Makarov att kunna agera ensam eller kommer de fortfarande att komma till en gemensam åsikt?

3 Oligark med Big Dipper

hit
Författare: Tatyana Ustinova
Betyg (2018): 4.8

"Oligark med en stor björn" är den bästsäljande detektiv Tatiana Ustinova och det är lätt att läsa. Boken kombinerar framgångsrikt äventyrliga detektiv och fabulously-love linjer. Elizaveta Arsenyeva, huvudpersonen, driver en framgångsrik reklambyrå. Hon väntar på positiva och intressanta förändringar i hennes liv, men samtidigt är hon rädd för något nytt. Oväntat uppträdde en hemlös Dmitri i sitt liv, och omgångarna börjar. För det första finner hjältinnet hennes anställd i garaget, det är oklart hur det blev där ute. Nästa - skjuter på Elizabeth och Dmitry i landet, men det är oklart vem som exakt sköt.

Dmitry var faktiskt en oligark i det förflutna, och nu måste han leva i en dacha kooperativ. Men hans orena förflutna började fortsätta och nu måste han rädda både sitt liv och Elizabeths liv. Boken har tagit ledningen i rankningen av de mest sålda ryska detektiven.

2 Ingen gräshoppa i gräset

Ledarrecensioner
Författaren: Elena Mikhalkov
Betyg (2018): 4.9

Boken "Det finns ingen gräshoppa i gräset" av ryska författaren Elena Mikhalkova - en blandning av detektiv och socialt drama. Berättelsen är uppdelad i två delar - Olya Belkinas nuvarande och tidigare liv. Framgångsrik gift par går på semester till Grekland. En morgon, Olya försvinner plötsligt ... i hennes pyjamas, utan tofflor. Olyas man frågar privata detektiv, Sergey Babkin och Makar Ilyushin, för att hitta den saknade makan.

Samtidigt berättas läsaren om Olias förflutna: om fader-despoten, om moderen Klusha, om den onda mormor och det lilla barnet som försöker förstå vad som händer och överleva vid omänskliga förhållanden. Det är nödvändigt att förstå vad förenar förflutna och nutid, att följa de två linjerna, till deras anslutningspunkt. Starkt utvecklande tomt möjliggjorde att boken samlade många positiva recensioner, där många erkänner arbetet som en av de bästa moderna ryska detektiven.

1 Azazel

Mest läst
Författaren: Boris Akunin
Betyg (2018): 5.0

"Azazel" - den berömda ryska romanen om detektivet Erast Fandorin. Detektiv blev den första boken i cykeln om den extraordinära polisen. Huvudpersonen är en ung man, tjugo år gammal. Lycka tillfogar honom tack vare hans mod, adel och charm. Historien äger rum i slutet av XIX-talet. Författaren är nöjd med det eleganta, lite gammaldagsiga språket som är trevligt att läsa och den tsaristiska Rysslands charmiga atmosfär.

Bokens hjälte är att undersöka fallet med en rik students mystiska självmord. Huvudpersonen kunde inte föreställa sig att denna undersökning kommer att leda till en dödskedja. Att undersöka brottet kommer bara att vara ointresserad, lojalitet mot moderlandet och tur. I flera år i rad har romaren varit ledande i de bästa ryska detektivernas betyg. Tomten tar upp uppmärksamheten från de första sidorna och jag vill inte att boken ska sluta, ju mer så författaren lämnar finalen mer eller mindre öppen.

Populär omröstning - vilken rysk detektiv är bäst?
Totalt röstat: 77
Varning! Ovanstående information är endast avsett för information och är inte en guide till inköp. För råd bör du kontakta experterna!