3 Öka barn utan att skrika, hot och straff Ledarrecensioner
5 Den viktigaste boken för föräldrarna Brett spektrum av direktivitet
6 Det lyckligaste barnet på lekplatsen Det bästa med att höja barn från 0 till 4 år
7 Emotionell intelligens av barnet Den bästa analysen av barns mentala beteende
8 Bröder och systrar Syftar till att lösa barns rivalitet
9 Amerikanska barn leker med nöje, franska spelar efter reglerna och ryssar spelar fram till seger Ovanlig bild av utbildningssystemet
10 Hyugge. Danska barns värld Den mest praktiska

Bra föräldrar - det låter anständigt! Men hur blir de? Självklart, på den instinktiva nivåen, känner vi oss hur det är bäst att agera, det som är bättre att säga till barnet, men ibland finns det inte tillräckligt med yrkesutlåtande som skulle förklara orsakerna till barnets lutning, till exempel lurar och tantrums och ge dig möjlighet att fixa det. När barn inte lyder, visar de aggression, är nervösa och dra sig in i sig, deras nerver försämras hos sina föräldrar och deras händer sänks, men inte den första är oacceptabel!

Barnpsykologer är säkra på att allt är fixabelt så länge det fortfarande är ett barn. Skrik och hot kan ibland korrigera situationen, men det här är ett tillfälligt resultat, varefter allt kommer att upprepas. Kommer till hjälp av litteratur, undervisningsmetoder för utbildning. Vi har skapat en ranking av de bästa böckerna för föräldrar på barnpsykologi, som är populära över hela världen. Faber, Petranovskaya, Gippenreiter, Makhovskaya och andra hjälper till att bättre förstå ditt barn.

Topp 10 bästa böcker om barnpsykologi

10 Hyugge. Danska barns värld

Den mest praktiska
Inlagd av: Jesper Juul
Betyg (2018): 4.2

Utvecklat tillstånd inom barnutbildning och psykologi - Danmark. Enligt statistiken är det i detta land att människor lever med det högsta livsgenereringsindexet i Europa. Vad är huvudhemligheten för att utbilda den framtida lyckliga generationen, säger Esper Juul i sin guide. Författaren anser att de fyra "valar" som hela barnets utveckling bygger på är: uppriktighet, harmoni, rättvisa och ansvar.

Bokens koncept är att Jesper Juul svarar på de verkliga frågorna som föräldrarna står inför. En välkänd psykoterapeut på tillgängligt språk, som illustrerar situationer med diagram och tabeller, förklarar vuxna hur viktigt det är att vara på lika villkor med barn. Handboken leder till det ultimata målet - att hjälpa barnet i framtiden att självständigt bygga sina liv och finna sig i den. I recensionerna skriver de att boken är praktisk, där hittar du svar på de mest populära frågorna om utbildning.

9 Amerikanska barn leker med nöje, franska spelar efter reglerna och ryssar spelar fram till seger

Ovanlig bild av utbildningssystemet
Författare: Makhovskaya Olga
Betyg (2018): 4.3

Många vuxna är övertygade om att västerländska normer för att höja barn inte är lämpliga för den hårda ryska verkligheten. En psykoterapeut och en anställd vid Psykologiska institutets institut för psykologi, Olga Makhovskaya, motsätter sig dock denna påstående. Hon analyserar inte bara utbildningskulturen i tre olika länder, utan jämför också dem och betonar fördelarna med varje. Boken är naturligtvis för föräldrar öppna för ny information, som vill lära sig de bästa teknikerna.

Hela konceptet för handboken är baserat på skillnaderna i barns temperament. Författaren förklarar att varje barn är annorlunda, och det som är bra för majoriteten kommer inte alltid att vara användbart för en individ.Det finns många exempel i boken, referenser till historia, snabba tester och tabeller, om vilka endast de skriver i recensioner och noterar deras läskunnighet. Kanske kan bokens motto vara orden: "Jämför - välj det bästa"

8 Bröder och systrar

Syftar till att lösa barns rivalitet
Av Adel Faber, Elaine Mazlish
Betyg (2018): 4.4

Om föräldrarna bestämmer sig för att ge sitt barn en lillebror eller syster, måste de i förväg tänka på hur de ska samla dem. Ofta är äldre barn inte beredda att dela all vård och kärlek som till sist nyligen gavs uteslutande till honom, med en ny familjemedlem som i början kräver mycket uppmärksamhet. Barnens fientlighet, rivalitet, avundsjuka - det här är inte hela listan över möjliga konsekvenser. Det är viktigt att förstå både sidors psykologi och hjälpa dem att bli vänner.

Denna bok för föräldrar till två eller flera barn kommer att berätta hur man lär ett barn att uttrycka sina negativa känslor för att hitta en väg ur tvister. Författarna är övertygade om att jämlikhet mellan barn inte alltid är bra. Likhet, som jämförelse, kan vara stötande, varför Adel Faber och Elaine Mazlish hjälper till att hitta ett alternativ för att jämföra barn i sina konfliktmoment. Inga monotona läror - allt på enkelt språk, med humor.

7 Emotionell intelligens av barnet

Den bästa analysen av barns mentala beteende
Av Joan Dekler, John Gottman
Betyg (2018): 4.5

Det är känt att en viktig reglerande del av förhållandet mellan ett barn och samhälle är den emotionella sidan av utvecklingen av barnets personlighet. I psykologisk tandemboken Joan Dekler och John Gottman samlades tips som hjälper föräldrar att förstå motivet för barns handlingar och orsakerna till deras dramatiska humörsvängningar. Det kommer att vara cirka fem utvecklingsstadier av den emotionella delen av barnets personlighet. Vid varje förståelse, som börjar med de egenskaper som finns i barnet under den konkreta tiden, anses teknikerna som hjälper till att normalisera barnets nervösa tillstånd.

Huvudmålet för författarna var att lära föräldrar att stödja barn i stressiga situationer, att respektera sina känslor och känslor, att förstå humörsvängningar; hjälpa till att hitta ett gemensamt språk, förståeligt för båda parter. Psykologer rekommenderar ofta att denna bok läsas inte bara för föräldrar, men också för personer som arbetar inom undervisningen.

6 Det lyckligaste barnet på lekplatsen

Det bästa med att höja barn från 0 till 4 år
Inlagd av: Harvey Karp
Betyg (2018): 4.6

I början av ett barns liv läggs grunden till hans karaktär - det här är en av de svåraste uppläggningsperioderna. Föräldrar förstår inte barns handlingar, eftersom de saknar grunden för socialisering och deras beteende liknar människor från stenåldern. Dessutom har barn under denna period mycket svaga psykeföräldraformer som gäller för fler vuxna barn inte lämpliga. Den amerikanska barnläkaren, Harvey Karp, berättar historien om de grundläggande principerna för barnets första utveckling.

Med hjälp av illustrationer, diagram och tabeller förklaras lösningen av alla möjliga konfliktsituationer i detalj, det visas hur man korrekt lär ditt barn normerna för kommunikation i samhället på det språk som är tillgängligt för honom. Den här boken är författarens bästa arbete, avsedd för föräldrar till barn från barn till fyra år. Du lär dig att odla vänlighet, lyhördhet och ansvar hos dina barn.

5 Den viktigaste boken för föräldrarna

Brett spektrum av direktivitet
Av: Gippenreiter Julia
Betyg (2018): 4.7

Den här boken är en samling av de bästa fördelarna för föräldrar vid uppfostran av ett barn, författat av professor i psykologi - Julia Gippenreiter. I den första boken lär läsarna: varför det gamla utbildningssystemet i vår tid är irrelevant. Den andra boken för föräldrar beskriver principerna för barns utveckling och deras uppväxt. I den senare delen kommer föräldrarna, genom detaljerade instruktioner, att förbättra relationerna med sina barn.

Boken kan läsas inte bara av vuxna, men också av den yngre generationen, eftersom vissa tips hjälper till att inse motivationen av de äldste handlingarna.Dessutom författar författaren att diskutera ämnet relationer mellan vuxna och tro att bildandet av en positiv psyko-emotionell bakgrund hos ett barn beror på hur de kommunicerar med varandra. Samlingen har ett brett spektrum av problemlösningar inom familjen, vilket förde boken till en ledande position i litterära resurser.

4 Ett självständigt barn, eller hur man blir en "lat mor"

Lätt att läsa
Författare: Anna Bykova
Betyg (2018): 4.7

Boken är skriven av en högkvalificerad specialist inom barnpsykologi - Bykova Anna. Algoritmer för barnutveckling och dess introduktion till självständigt beslutsfattande i olika situationer beaktas. Handboken hjälper föräldrar att bli av med hypervård och kontroll över sina, senare vuxna, barn. Han kommer att berätta om den korrekta modellen för förhållandet med barnet, vilket bidrar till att höja en värdig och viktigast fri person.

Guiden diskuterar både de enklaste vardagliga ämnena (hur man lär ett barn att ta bort utspridda leksaker, klä sig) och ögonblick av motivation för ett barn att tro på sig själva och deras förmåga. Författaren föreslår att skapa situationer när det är möjligt att hjälpa ett barn att välja, och när det är bättre att inte gå in i processen för att fatta beslut. Efter att ha lärt barnet hur man fattar beslut självständigt, har föräldrarna möjlighet att lossa. Handboken är väldigt lätt och rolig att läsa.

3 Öka barn utan att skrika, hot och straff

Ledarrecensioner
Författare: Musikhin Alexander
Betyg (2018): 4.8

Det är känt att rätt utbildning bildar en väl socialiserad personlighet. Många vuxna är förlorade i att lösa olydnadsproblem och många tantrums över de minsta (ur deras synvinkel) bagage. Ofta används de gamla metoderna för "morot och pinne", men är det rätt? Denna fråga tas upp i sin bok av psykoterapeuten Alexander Musikhin. Han samlade praktiska metoder för föräldrar för att hjälpa dem att lära sig att förhandla med barn utan kontrovers.

Genom att undvika metoder för moraliskt tryck på barn förbättrar föräldrarna sina kommunikationsförmåga. Barnet lär sig att uppnå sina önskningar, inte genom att gråta, men i ord. Boken kommer att hjälpa till att bli av med situationer som ignorerar föräldrakyndigheten. Författaren har förtroendet att försäkra sig om att följa riktlinjerna i handboken, om sju dagar kommer antalet skandaler att minska. Boken har samlat in de bästa recensionerna på Internet.

2 Hemligt stöd

Hjälper till att ta den rätta rollen i barnets liv
Författaren: Petranovskaya Lyudmila
Betyg (2018): 4.9

Den framstående läraren och psykoterapeuten undersöker interaktionen mellan vuxna och barn i olika steg. Handboken diskuterar orsakerna till bildandet av en känsla av barnslig tillgivenhet för föräldrarna. Det påverkar de gemensamma och inte mycket orsakerna till konflikter som uppstår i familjer, vilket orsakar drastiska förändringar i barnets stämning och beteende. varför vid olika åldrar reagerar han annorlunda på pedagogiska stunder.

Också i boken kan du hitta enkla tips för att lösa situationer där barn försöker manipulera med hysterik. Samtidigt vill författaren förmedla läsarna att vi inte bör glömma att barnet är en person, med egna önskemål och ambitioner, som bör respekteras. Inte konstigt att bokens slogan var orden: "Föräldrar borde lära sig att höra sina barn." Handboken kommer att vara användbar för föräldrar till både mycket små barn och ungdomar; i boken av 9 kapitel som ägnas åt olika perioder av att växa upp barn.

1 Hur man pratar, att få barn att lyssna och hur man lyssnar, till barn pratar

hit
Av: Elaine Mazlish, Adel Faber
Betyg (2018): 5.0

Få handböcker om barnpsykologi är praktiska. Den här handboken är ett undantag. Boken är skrivet i tillgängligt språk, stunder med humor. Författarens tandem har helgat viktiga algoritmer för att lösa alla kontroversiella problem, baserade inte bara på hans professionella, men också livserfarenhet. Föremålet för konflikter som uppstår i förhållandet mellan den äldre och den yngre generationen på grund av föräldrars missförstånd om grunderna för deras barns utveckling berörs.

Tack vare boken har föräldrarna möjlighet att lära sig att hitta ett gemensamt språk med barn, lära sig exakt hur och hur man uppmuntrar till sitt oberoende och också hitta ett effektivt alternativ till straff.Illustrerade exempel på pedagogiska stunder kommer att underlätta uppfattningen av information. Även om handboken ursprungligen var inriktad på ett utländskt familjevärde, men som noterat i recensionerna, är det inte mindre relevant för den inhemska miljön, vilket gjorde det till en bästsäljare i CIS-länderna.

Populär omröstning - vad är den bästa boken om barnpsykologi?
Totalt röstade: 30
Varning! Ovanstående information är endast avsett för information och är inte en guide till inköp. För råd bör du kontakta experterna!