4 Fem språk av kärlek Topprecensioner
5 Håll mig tätt Baserat på EFT-metoden
6 Kvinnor som älskar för mycket Det bästa på frågan om överdriven kärlek
7 Var rädd att jag är med dig Hjälper igen att identifiera destruktiva relationer
8 Trogen och omtänksam man Vedic psychology
9 Psykologi helt igenom Det bredaste utbudet av ämnen som tas upp.
10 Verk som en kvinna tycker som en man Om mäns syn på relationer

Frågan om förhållandet mellan en man och en kvinna har alltid varit akut. Om man tittar på verklighetens ögon ser vi att skapa starka och produktiva relationer är en viktig uppgift som inte är föremål för alla människor. Många vetenskapliga undersökningar har gjorts hittills, men frågan om kärleks känslor är fortfarande relevant idag. Från en vetenskaplig synvinkel är kärlek en neurokemisk process i hjärnan. Ett ämne som fenyletylamin, som fungerar som läkemedel, produceras, det påverkar logiska centra så att en person känns inspirerad och glad.

Varför ger kärlek dig de ljusaste känslorna och leder till depression? Hur man beter sig för att bli föremål för tillbedjan? Hur man behåller relationer om vi är olika människor? Är det möjligt att leva ett långt och lyckligt familieliv tillsammans? Hur man överlever en relationskris? Hur man undviker äktenskapsbrott? Användbara tips, praktiska övningar, träningar - allt detta finns i de böcker som vi har samlat i vår litteraturlista om psykologin i förhållandet mellan en man och en kvinna.

10 Verk som en kvinna tycker som en man

Om mäns syn på relationer
Inlagd av: Steve Harvey
Betyg (2018): 4.2

Vittig och fascinerande historia - i nästa mästerverk av Steve Harvey. Den amerikanska TV-värd och komiker publicerade boken "Act like a woman, think like a man" 2009, och nu har det gått från en bästsäljare till en klassiker av genuspsykoanalytiker. Författaren anser att 3 saker som är nödvändiga för någon man är lojalitet, stöd och intimitet. I vilken form att ge det, kommer kvinnor att lära av denna guide.

Även författaren att dela hemligheter: Vilka män är bättre att välja? Vad är kärlek, intimitet och engagemang för att förstå männen? Vad är orsaken till manlig äktenskapsbrott och hur man förhindrar dem? Vilka ord skrämmer män? Användbar kommer att vara teknikerna för "90 dagar", vilket ger respektfull inställning till dig och "5 frågor", som bestämmer allvaret av hans avsikter. Den enda nackdelen med boken, baserat på recensionerna, är bristen på ett personligt tillvägagångssätt: författaren beskriver alla män i allmänhet.

9 Psykologi helt igenom

Det bredaste utbudet av ämnen som tas upp.
Författare: Pavel Zygmantovich
Betyg (2018): 4.3

Författaren till boken var en familjepsykolog som har mer än femton års yrkeserfarenhet, en blogg värd, en deltagare i tv-projektet "Psychology of Takeaway" - Pavel Zygmantovich. Handboken är försedd med illustrationer och skrivs i en livlig, oförglömlig stil med många exempel från verkligheten. Författaren har en kategorisk syn på clichépsykologi. Det finns många frågor att diskutera, bedöma genom recensionerna, det här är en bok med det bredaste utbudet av ämnen om relationer mellan en man och en kvinna.

Pavel Zygmantovich ger svar på de mest pressande frågorna: Hur man kommer ifrån ensamhet, men inte komma i destruktiva relationer? Måste en kvinna stimulera en man att agera? Hur man ska varaom på samma territorium bor två starka personligheter? Kan sambo kallas familj? När kan och borde man skilja sig och hur man ska överleva? Och det här är inte hela listan med frågor som ska övervägas.

8 Trogen och omtänksam man

Vedic psychology
Inlagd av: Satya Das
Betyg (2018): 4.3

Fler och fler kvinnor är olyckliga i äktenskapet och boken "En trogen och omtänksam man" avslöjar hemligheterna för ett lyckligt familieliv. Satya Das är pseudonym för vediska psykologen och filosofen Sergei Yakovlev, känd i Europa och CIS för sina föreläsningar och seminarier och master klasser om vediska ämnen. Att läka kropp och själ genom harmoni är en grundläggande princip som främjas av den vediska religionen.

Boken varnar kvinnor mot vanliga misstag i relationer, fokuserar på familjens värderingar. Författarens uppmärksamhet var inte bara legaliserad äktenskap, men också civila. Hur man leder en man att bestämma sig för att gifta sig, och vad borde vara bröllopet - en auktoritativ expert på dessa frågor delade också en hemlighet. Rekommenderas för att läsa unga tjejer som går in i relationer med män, utan att veta vad de kommer att leda till. Det kommer att vara användbart att studera för nybörjare inom familjes psykologi.

7 Var rädd att jag är med dig

Hjälper igen att identifiera destruktiva relationer
Inlagd av: Tanya Tank
Betyg (2018): 4.4

Boken är baserad på riktiga historier som ägs av Tanne Tank, en populär författare till den bästa bloggen om "ohälsosamma" relationer mellan en man och en kvinna. I början har publikationen blivit populär i elektronisk form, men idag presenteras boken för publiken i den klassiska tryckta versionen. Handboken kommer att berätta om abyuzerov, perversa narcissister, destruktiva relationer och vad de kan leda. Ja, boken har terminologi som inte är bekant för alla, men författaren störde att förklara deras betydelser på enkelt språk.

Läsaren är inbjuden att betrakta porträttet av en typisk sadist i detalj, för att ta reda på varje scen i sitt scenario att locka offret i en fälla, åtta och hur man kommer ur dysfunktionella relationer. Författaren hänvisar ofta till auktoritativa psykoanalytikeras arbete och till och med citatfiktion. I recensionerna är det ofta skrivet att de som läser boken får styrka att fly från moraliskt och hemligt våld.

6 Kvinnor som älskar för mycket

Det bästa på frågan om överdriven kärlek
Inlagd av: Robin Norwood
Betyg (2018): 4.5

Författaren till psykologiska bästsäljare Robin Norwood i sin bok "Kvinnor som älskar för mycket" undersöker förhållanden där kärlek har blivit orsak till lidande - först och främst för en kvinna. Obsession på en person som inte framhärdar, orsakas, åtminstone av biokemiska processer, kallad "kärlek", som i en person orsakar rädslan för att förlora föremålet för tillbedjan. I ett försök att få kärlek i gengäld försöker en kvinna att ge så mycket kärlek till en man som möjligt, förvandlas till en obsessiv, till en kvinna som älskar för mycket. Sådana kvinnor rättfärdigar alltid det dårliga humöret, krångligheten hos hennes man.

Boken kommer att ge svar på frågorna: Varför letar en kvinna aktivt efter en kärleksfull man, och möter en självisk och okänslig? Varför är det ofta svårt att komma ur ett sådant förhållande? Hur hjälper du dig själv och lär dig att uppleva kärlek som en missbruk? En lätt stavelse, verkliga exempel och en intressant presentation av vetenskapliga termer förnya boken.

5 Håll mig tätt

Baserat på EFT-metoden
Upplagt av sue johnson
Betyg (2018): 4.7

Sue Johnson är chef för ett centrum i Kanada som studerar emotionell-fokuserad terapi och professor i klinisk psykologi i Ottawa. Hon är engagerad i att hjälpa par att behålla sin enhet och hitta lycka i varandras företag. Den här boken skrevs av Sue Johnson bara i anda av sin egen författares metod. Handboken kommer att vara användbar för personer som vill arbeta med relationer, liksom de som upplever en kris i relationerna, är i ständiga stridigheter.

Guiden har tre delar. Den första, som ägnas åt forskningsdata, förklarar begreppet "kärlek"; hur och varför det försvinner Den andra– anser EFT (behandling av äktenskapsliv), som författaren har studerat sedan 1988. Det här är 7 varianter av dialoger som kommer att vara relevanta under perioden när det finns ett diskord i ett par. Och den tredje delen – förklarar kärlekens betydelse och kraft när det bildar en person. På ryska publicerades boken nyligen.

4 Fem språk av kärlek

Topprecensioner
Inlagd av: Gary Chapman
Betyg (2018): 4.7

Populärvetenskaplig bok om hur man uttrycker känslor. Med hjälp kan man lära sig att visa ömhet och vänlighet, såväl som den främsta känslan i förhållande till livets kärlekens följeslagare / följeslagare. Amerikansk pastor, Ph.D. Gary Chapman hjälper till att fylla ditt eget liv med mening. Författaren är säker: att uttrycka kärlek, du kan räkna med ömsesidighet. Det föreslås att gråta dagar i ett par i utbytet av kärleksmeddelanden, uttryckt på fem sätt: i ord, gåvor, hjälp, berör och tid ihop.

Bokens cirkulation överstiger 2 miljoner exemplar. Det är redan läst på 34 språk, inklusive hindi och arabiska. Psykologiska övertoner kombineras med levande exempel från livet hos äkta par. Att ge kärlek är huvudprincipen som författaren förespråkar. Många kommer att hitta ett uttag i vakuum av ensamhet. Boken förekommer ofta i litteraturvärdigheter på relationernas psykologi och samlar de bästa recensionerna.

3 Paradox av passion

Lös problemen med disharmoniska relationer
Av: Dean Delice, Cassandra Phillips
Betyg (2018): 4.8

Författarna är en praktiserande psykolog med många års erfarenhet och en journalist som bestämde sig för att titta professionellt på förhållandet mellan människor som man älskar och den andra låter honom älska. Ojämlikhet i kärlek, maktbördan, osäkerhetssyndromet, smärta - alla dessa är symtom på passionens paradox. Psykologen är säker på att i varje par finns två roller - "starka" och "svaga", medan partnerna ständigt kan ändra dessa roller mot sin vilja.

Som exempel är de verkliga berättelserna om par som appliceras på en psykoterapeut, på grund av sina problem, författarna överväger problemen med disharmoniska relationer och försöker föreslå hur man ska agera korrekt i den här eller den där situationen. Förresten, i slutet av boken kommer läsaren att ta reda på hur historierna av hjältarna slutade. Den första delen kommer att introducera fel modell för beteende, vilket provar ojämlikheten hos partnerna. Den andra kommer att berätta hur man ändå når ett jämnt och starkt förhållande.

2 Rätt till "vänster"

hit
Av: Esther Perel
Betyg (2018): 4.9

Boken kommer att vara intressant för personer som upplevde svik från en älskling. I par, både gifta och inte, finns det ofta frågor om lojalitet och avundsjuka - det handlar om dem och berättas i boken. Denna handbok handlar om naturen, orsakerna, motiven till äktenskapsbrott. Det diskuterar problemen med svartsjuka och förräderi, hämnd och hat; frågor av godhet och sekretess.

I boken bygger författaren, en av de bästa praktiserande psykoterapeuterna i Belgien, ofta på många exempel från sin egen medicinska praxis. En specialistens syn kombinerad med en lätt stavelse visar på författarens skickliga sätt att presentera svåra situationer och vägar ur dem. Översatt till 16 språk, har boken blivit en världsklass bestseller; erkänd som den bästa boken av 2017, enligt Esquire USA. Handboken kommer att vara användbar inte bara för personer som studerar psykologin i förhållandet mellan en man och en kvinna, utan också för alla som har förändrats.

1 7 principer om ett lyckligt äktenskap eller känslomässig intelligens i kärlek

Baserat på vetenskapligt forskningsprojekt "Laboratory of Love"
Inlagd av: John Gottman
Betyg (2018): 5.0

Den berömda upplagan omfattar ämnen som förr eller senare berör ett gift par. För att skriva denna guide hade författaren en vetenskaplig grund. Forskningen baseras på observationer av familjeliv på 700 par under 14 år som deltog i projektet "Laboratory of Love". Boken innehåller en ungefärlig modell av beteende i konfliktsituationer som involverar sexuellt liv, ekonomi, liv och första barnets födelse.

Författaren, vars böcker demonteras för citat, är en av Amerikas bästa psykoterapeuter, grundaren av Seattle Gottman Institute, John Gottman.Han identifierar fyra huvudorsaker till skilsmässa, som ägnas åt avsnitt i boken: "Kritik", "Förakt", "Skyddande reaktion" och "Vägg". Dessutom förstör det rimligt stereotypa uttalanden, avslöjar hemliga lyckliga par, erbjuder att utföra övningar och klara test för att konsolidera information i praktiken.

Populär omröstning - vad är den bästa boken om relationernas psykologi?
Vi rösta!
Totalt antal röster: 6