5 Den tråkiga, eller den tredje nyckeln Tillfällig plexus i tomten
6 Hur var det härdade tennet Topprecensioner
7 Wendigo, skogens demon. Jakt timme Bäst för tonåring publik
8 Häxa Hammer Mycket blodsutgjutning
9 Hjärtformad låda De flesta förväntas
10 Ice Kiss of Fear Spelet av rädsla kommer från barndomen

Fans av att läsa och kittla sina nerver med atmosfärskultur, intensiv handling och en historia som exciterar fantasin är perfekta böcker i skräck- eller mysticismens genre. I sådana arbetenränta sparas på de sista sidorna, för det är alltid intressant att veta vad frågan är och vad i helvete händer. Ofta har fasor psykologiska övertoner, ofta rädsla för att hemsökta hjältar härrör från barndomen. När du läser mardrömmar kan du utveckla observation, intuition och till och med temperera psyken.

Kanske är böcker i skräckgenren ett av de bästa verktygen för att artificiellt dyka in i skräckvärlden och särskilt oroa dig, eftersom det är med en bok i handen att du lämnar dig ensam med din fantasi och självständigt ritar bilder av handlingen i huvudet. Ännu mer entourage kan uppnås om du läser nattens fasor. För att förenkla din sökning har vi skapat ett urval av de bästa skrämmande böckerna, enligt uppskattningar av litterära resurser.

Topp 10 bästa böcker av skräck

10 Ice Kiss of Fear

Spelet av rädsla kommer från barndomen
Författaren: Natalia Kalinina
Genomsnittligt pris: 318 gnidning.
Betyg (2019): 4.2

Ryska detektiv i mystikens genre kommer att berätta om en grupp människor som består av två bästa vänner (en skräckförfattare och fotograf), en far och en son och en ung manlig affärsman, som i öde av ödet i en buss som bryter ner på en tom nattväg och följer förarens råd, gå vandring till närmaste by för att tillbringa natten där på ett hotell.

Efter att ha bosatt sig i hotellet är de fångade, från och med nu kommer de inte att kunna komma ut ur det. Heroes varje ny dag upplever vad de skulle vilja glömma för alltid och ta bort från sina biografier. I kalenderåret 1983 fångas inte telefonanslutningen, men meddelanden kommer inte en enda själ utom dem, men i matsalen lämnar någon varje dag dem med färsk mat. De lägger bränsle i elden och 5 gravar med deras namn på kyrkogården nära skogen. Hela fasan är att varje hjälte har sin egen rädsla, som härrör från barndomen.

9 Hjärtformad låda

De flesta förväntas
Inlagd av: Joe Hill
Genomsnittligt pris: 210 gnidning.
Betyg (2019): 4.3

Boken "The Heart-Shaped Box" av Joe Hill, son till Stephen King, bestämdes att bli avskärmad innan den släpptes, vilket gjorde det till den mest förväntade publikationen 2007. I berättelsen är rockstjärnan Jude Coyne, 54 år, i en kreativ kris vid solnedgången. En av hjältens hobbyer samlar ockulta föremål relaterade till t ex häxverk.

Jude via Internet, med skepticism, köper den avlidnes kostym, som spöken är knuten till, och nu får han en låda i form av ett hjärta, varefter en rad hemska händelser börjar, eftersom spöket har sina egna åsikter om den nya ägaren i samband med tidigare händelser. Tomten håller i spänning, mycket uppmärksamhet ägnas åt hjältarna, barns skador uppmärksammas. Även om det mesta av boken skrevs i mystik och fasans genre och full av blodiga scener, fanns det också plats för en kärlekslinje.

8 Häxa Hammer

Mycket blodsutgjutning
Författare: Konstantin Obraztsov
Genomsnittligt pris: 349 gnidning.
Betyg (2019): 4.3

Peter. Kväll. En utbildad, snygg 49-årig man börjar plötsligt en kedja av mord. Han tar kvinnornas liv, vilket gör det mest genomtänkta av den mest ovanliga tortyren.Han är övertygad om att han gör det rätta. Bredvid livlösa kroppar lämnar mördaren sitt pass för att underlätta för brottsbekämpning att identifiera kvinnor och ett meddelande med inskriptionen "Witch", mot vilken de ger honom smeknamnet Inquisitor.

Boken är rik på episoder av moderna häxor, där de sällan spricker ner på spädbarn, orsakar skador och fördömer förbannelser. Vissa scener kan skrämma intryckbara läsare eftersom de innehåller blodsutgjutning. Författaren bästa av alla slog landskapet, arbetade genom handlingen till detaljerna, händelsens kronologi, introducerar karaktärerna i detalj och dyker in i mystikens atmosfär. Kan de komma på spår av en seriemördare och fånga honom? Är det möjligt att rättfärdiga sina handlingar?

7 Wendigo, skogens demon. Jakt timme

Bäst för tonåring publik
Författare: Edward Verkin
Genomsnittligt pris: 190 gnidning.
Betyg (2019): 4.4

Wendigo - varelser som kommer att vara centrum för uppmärksamhet i den ryska författaren Edward Verkins bok. De liknar människor, men de är monstrous tunna, deras kläder hänger på dem med en påse, de är smutsiga, som om de bara var ute av marken, vita böljande ögon som deras elever knappt syns på sin vassa skalle.

Intressant är historien på en Rottweiler hundras. Boken läses snabbt, inte bara på grund av den enkla stavelsen, men också på grund av den lilla volymen. Författaren är bättre känd som en författare för en tonårig publik, som i hans verk är huvudpersonerna ofta barn. "Wendigo, skogens demon. Hour of Hunting "kommer att bli den bästa läsningen i mystikens genre för kvällen.

6 Hur var det härdade tennet

Topprecensioner
Författare: Alexander Schegolev
Genomsnittligt pris: 150 gnidning
Betyg (2019): 4.4

En kvinna grundade en underjordisk verksamhet. Hennes älskares plats har alltid varit ledig, eftersom tidigare män alltid har försvunnit någonstans. Var? De blev en del av hennes verksamhet, eller snarare offer. Damen dismembers dem och säljer dem. En olaglig försörjning av organ för transplantologi kommer i åtanke, men det var inte där. Sådan är den mardrömmiga sanningen av den blodiga "verksamheten" att sälja en person är mycket mer lönsam i delar än i sin helhet.

Damen från den första kärleksnatten skär av delar av kroppens män, beroende på kundens önskemål. Kunder är människor som har en hög status i samhället, annars skulle de helt enkelt inte ha råd med det. här och premiärministern och ställföreträdande. Skräcken är att en underhållande kvinna hjälper sin dotter, som är involverad i verksamheten sedan 15 år, att driva ett företag. Den här brutala boken i den ryska författaren Alexander Shchyogolevs skräckgenre lär sig att kämpa för livet och anpassa sig även under de svåraste omständigheterna.

5 Den tråkiga, eller den tredje nyckeln

Tillfällig plexus i tomten
Inlagd av: Tatyana Korsakova
Genomsnittligt pris: 290 gnidning.
Betyg (2019): 4.6

Aglaya, som har kommit till sin mormor, kommer att skänka ödet till sina långtidskamrater, med vilka hon är förenad med händelser sammanflätade med en hemsk historia för ett århundrade sedan. Plottet kommer att utvecklas i plexus med tre tidsperioder: början och slutet av 20-talet och början av 21: a. En lugn damm, belägen i en gammal bondgård i den ryska byn, i 15 år gömde en mekanisk staty i sina vatten, som populärt kallades sovande damen. Före detta dekorerade hon trädgården, och vid hennes fötter hittade ofta kvinnornas lik.

Tatiana Korsakova lyckades briljant kombinera flera genrer på en gång - det här är en detektivhistoria, en mystik och en diskret kärleksaffär, vilket gör biten det bästa läsematerialet för kvinnor, eftersom volymen är ganska liten. "Drowned, or the Third Key" kommer att orsaka att du tvivlar på allt och alla. Den dynamiska tomten kommer inte att låta dig stänga boken, du kommer att empati med hjältarna och lösa mystiska gåtor med dem.

4 Brunn och pendel

Man fångad
Av: Edgar Allan Poe
Genomsnittligt pris: 150 gnidning
Betyg (2019): 4.7

Om du är en fan av små historier i skräckgenren med en story där en person är instängd, blir Edgar Allan Poes bok Well and the Pendulum det bästa alternativet att läsa. Händelser sker i en mörk kammare utan en enda ljusstråle. Från ett spansk inkvisitoriskt fängelse, en fånge som dömdes till döden för sitt brott och begår sin tortyr och tortyr upplevt i den.

Om inkvisitionens tortyr, som alltid har varit känd för sin sofistikerade, hörde kanske alla. Här och huvudpersonen, även i 4 väggar, kan vid varje steg vänta på döden, så han beter sig mycket noga. En kammare med en brunn i mitten av den och en skarp pendel på taket - fängaren själv måste välja vad han ska dö av. Författaren vill visa att så länge en person lever, kommer han att koppla i varje halm för att rädda sitt liv, även om man vet att döden är oundviklig.

3 Mästare och Margarita

Klassisk rysk litteratur
Författaren: Mikhail Bulgakov
Genomsnittligt pris: 185 gnidning.
Betyg (2019): 4.8

Gillar du konstverk med en kärlekslinje? Uppskattar du en vacker litterär stavelse upplyst med kvickt ironi och intellektuell humor? Är du intresserad av mysterium och gåtor? Då är boken "The Master and Margarita" av Mikhail Bulgakov det bästa valet. Hon kommer att göra klichéidéerna om gott och ont. Woland dyker upp i Moskva, djävulen själv, med en färgstark retinue: Azazello, Hippo-katten, vampyren Hella och Koroviev-Fagot. Men den onda rollen i arbetet upptas med större sannolikhet av medborgarna med sina syndiga tankar och gärningar, men inte som gäster i mörkets värld.

Arbetet med skapandet av boken började på 20-talet och varade i över 10 år. Som ett resultat var arbetet oförändrat. Den odödliga romanen av den ryska litteraturens mästare av Mikhail Bulgakov, Mästare och Margarita, som var full av mystik trots de långa förbuden om publicering, såg fortfarande och blev kär i hela världen.

2 Vij

Kampen om gott och ont för människans själ
Författaren: Nikolai Gogol
Genomsnittligt pris: 591 gnidning.
Betyg (2019): 4.9

Vandrande i mörkret kommer 3 bursaks ledda av Homa Brut att sluta att tillbringa natten på gården av en gammal häxa. För att rädda sitt eget liv dödar Khoma en gammal kvinna som visar sig vara en ung väggmålning. Under de sista minuterna av hennes liv frågar hon sin far att uppfylla sin sista vilja: "Hitta bursak Khomu Brut, låt honom läsa 3 nätter i min syndiga själ."

Om du älskar mysticism kommer boken äntligen att dra dig bort från det ögonblick då demonerna börjar dyka upp i kyrkan, medan du läser bönen för den avgåde älskarinna, djävlar, flyger kistan, ikoner faller, glaset sprickor ... tvingar att läsa arbetet "Viy" av den rysk-ukrainska författaren Nikolai Gogol: Varför känner ondska på ett heligt hemma? Bakom fantastiska episoder ligger filosofiska och ibland till och med religiösa övertoner som tvingar dig att tänka på samvetsgrannhet, lojalitet mot den valda vägen, om tro.

1 Pet Cemetery

hit
Inlagd av: Stephen King
Genomsnittligt pris: 391 gnidning.
Betyg (2019): 5.0

En mardröm kan på något sätt bryta sig in i ditt liv. Familjen flyttar in i ett nytt hem, men de vet inte vilken typ av mystic han förbereder för dem. En kyrkogård för husdjur ligger nära bostaden, och bakom det är begravningarna av Mikmak stammen, där, enligt lokala cyklar, är djävulen bebodd - Wendigo. Ghosts, återupplivade djur, förföljelse av vissa människor ... Ditt hjärta fryser, Stephen King kommer att få dig att känna hela känslan: från medkänsla till skräck som rör blodet.

Karaktärerna är skrivna starkt, de uppenbaras ständigt från en oväntad sida, det är intressant att lära känna dem, för att känna till deras förflutna. Denna skräck roman anses av många vara den bästa skapelsen av författaren, och han själv har upprepade gånger noterat att han anser "The Pet Cemetery" som sin mest hemska bok. Efter att ha överlevt händelserna i arbetet kommer du att se att du inte ska vara så fasthållen att hålla fast vid det förflutna, du borde kunna släppa det och överväga tidigare misstag som en upplevelse och lära dig en lektion.

Populär omröstning - vad är den bästa skräckboken?
Totalt antal röster: 0
Varning! Ovanstående information är inte en guide till ditt köp. För råd bör du kontakta experterna!